Thursday 2 February 2012

Bila novel dibukukan

Assalamualaikum...





Hai people. Dah habis tengok Gemersik Kalbu? Kalau ya anda mesti tengah panas hati ni kan sekarang sebab Raihana tu minta cerai ya tadi dengan hushband dia. Sungguh kecewa kita. By the way, kepada mereka-mereka yang tak biasa baca novel melayu, ni saya nak bagitahu yang Gemersik Kalbu yang korang syok tengok hingga maghrib entah kemana tu, sebenarnya diadaptasi based on a novel yang tajuknya exactly same 'Gemersik Kalbu'. Tapi banyak part yang dia ubah contohnya Raihana bukanlah anak yang dikhuatiri anak hasil rogolan tapi adalah anak yang ditinggalkan di kampung. Bla.Bla.Bla. Till saya rasa hanya nama-nama pelakon ja yang dikekalkan. Jaga lah kalau ending tak best aku dah follow dari awal ni.

Bila cerita tentang Novel-novel melayu yang dilakonkan ni terlalu banyak kebaikan dan keburukannya sebenarnya. Tengah top ni beberapa novel telah diadaptasi dan semuanya keluaran Alaf 21. Ombak Rindu, Gemersik Kalbu dan Bicara Hati. Ada yang didramakan ada yang dijadikan movie. Apa-apa hal lah yang penting aku rasa Bicara Hati terlalu out. Setuju? Kan. Kan. Kan.





Okay oleh kerana aku dah layan ketiga-tiga novel tersebut maka aku pun dah buat analisis secara terperinci and based on apa yang saya dan rakan-rakan saya tengok, ini adalah ulasannya.

Ada peluang jugalah para pelakon untuk tutup-tutup sikit aurat mereka ya tak


Ada peluang untuk menempah tempat ke neraka.
 
Terlalu ramai antara kita dah tempat tempat masing-masing. Pelakon, pengarah, penulis, pekerja dan akhir sekali tak juga ketinggalan kepada kita yang menonton. Di rumah atau yang tengok kat lap top macam aku. Yalah tak mahu berebut-rebut nanti kehabisan tempat ya tak.

Adegan-adegan yang dipertontonkan oleh mereka tak sepatutnya ditunjukkan macam tu. Lepas tu nanti korang pasti tanya;

"Dah novel dia tulis macam tu kena lah ikut, kalau tak nanti tak bestlah"

Dan aku pula akan jawab;

"Yang guna novel tu kenapa, kan banyak lagi novel lain yang tak perlu pun para pengarah selitkan adegan di atas katil. And kalau betullah pengarah filem ni seorang yang kreatif, boleh ja dia ubah cerita ni tanpa perlu menunjukkan secara nyata perbuatan mereka. Itupun kalau dia kreatiflah"

Ada peluang untuk memfitnah agama

What? Korang jangan tak tahu, sebenarnya kita ni selalu ja buat fitnah terhadap agama. What is Fitnah? Fitnah ni bila kita cakap sesuatu yang tak betul tapi kalau dalam movie Bicara hati ni fitnahnya ditunjukkan dengan Perbuatan.

Berlaku fitnah terhadap agama bila watak Zahlia dalam Bicara hati ni tak mengenakan tudung bila dia berjumpa dengan abang iparnya Kimi masa dia tengah borink-borink dekat rumah. (Kalau tak silap episod 3 atau 4). Yang menimbulkan kemuyskilannya adalah bila lepas tu semua family Shah tu breakfast, tetiba pula Zahlia ni pakai tudung. See, what the hell dia perlu pakai tudung depan ahli keluarganya yang lain yang ada bapa mertua, adik-adik perempuan, mak mertua dan 'abang ipar'. Tapi dalam scene sebelumnya sesedap borak dengan abang ipar dia tak pakai tudung. Camonlah pengarah, kalau tak tahu hukum jangan main hentam saja, and at last kan dah buat fitnah kat agama.

Jadi saya nak perbetulkan apa yang silap di sini. Apabila kita bersama dengan ipar duai, mereka akan jadi mahram sementara kita. Means kita masih kena menutup aurat depan mereka sebab boleh ja terjadi mereka bercerai dan berkahwin dengan ipar duai. Jadi bila dengan ipar duai yang bertentangan jantina kita kena tutup aurat, tapi Zahlia, depan bapa mertua tak payah pakai tudung. Sebab sampai bila pun dah jatuh hukum kita haram nak kahwin dengan mereka.



Banyak benda lagi yang saya nak ulas. Tapi takut pula nanti sedih pula mereka-mereka yang dah berusaha memoviekan novel-novel ni. Hahahaha..









2 comments:

  1. eleh,nampak sangat ko pun tngok..siap tau scene mana..episod mana..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... yg dah tertengok mesti bagitahu org yg belum tgk.. kan... haha

      Delete