Friday 3 February 2012

Bila Novel Dibukukan (Part 2)

Assalamualaikum...


Hai... Atas permintaan banyak peminat saya akan teruskan entri tentang novel yang diadaptasi menjadi wayang-wayang. Hahahha. Gelak-gelak. Sorry. Tak banyak pun peminat, yg follow betul-betul pun tak ramai lagi. Saja ja buat penyedap ayat.

Okay, kawan aku Apa kau bilang pok punya blog, lah yang suruh aku teruskan penulisan tentang entri ni. Nampak sangat kot yang entri sebelum ni gantung. Penat la. Mana tak penat kalau bangun seawal 5 pagi terus ke sekolah tidur petang lepas waktu asar, bangun hingga 12 ke atas baru nak tido.

Okay nazatul akma, kita teruskan merapu tentang novel yang dubukukan ni. Baca baik-baik. Hahaha.

Apa yang saya terfikir macam ni:

Pelakon VS Imaginasi

Bagi sesiapa yang dah baca novel-novel yang telah diadaptasi korang pernah tak rasa macam pelakon yang dipilih tak sesuai bebenar dengan apa yang korang fikirkan or imaginasikan. Contoh terdekat yang aku nak tampilkan ialah watak Adli dalam Bicara Hati. Watak yang ramai pembaca imaginasi kan totally out dengan watak yang diberikan untuk Adli dalam Bicara hati movie punya. Dalam novel diceritakan bahawa Adli ni orangnya baik-baik ja tapi dalam wayangnya Adli ni berambut merah. Tapi tak lah juga saya nak kata orang yang kaler-kaler rambut ni semua jahat.

Boleh tambah pemahaman untuk novel yang berat





Pernah tak baca novel-novel Hlovate. Perghhh... Kalau baca masa tengah esok nak hantar assignment, mungkin berdarah juga mata. Tapi yalah kan, mana ada orang nak baca novel kalau esok dah kena hantar assignment. Hmmm. Okay tapi saya nak cakap juga yang novel-novel Hlovate ni memang berat-berat. Kalau orang yang tak pandai sangat Inggeris konfom dah taubat tak nak beli lagi. Cause Hlovate ni guna 90% English dan cerita dia menjurus kepada Medic, sebab dia budak medic somewhere di Europe kalau tak silap.

Okay berbalik pada novel berat Hlovate dengan wayang, saya ka aku yang diguna tadi dah konfius, aku rasa penting juga untuk wayang-wayang ni mengadaptasi novel berat macam ni. Sebab bila kita ditunjukkan dengan perbuatan insya allah kita faham lebih ya tak.. Jadi sesiapa penerbit tu tolong adaptasi novel-novel cik Hlivate kita sebab novel dia adalah no.1. berat di Malaysia.

Kalau international punya Jurassic tu dah ngam dah di moviekan. Hahaha. Ntah apa-apa kalau dibaca.



and tu ja saya ble tulis, actually saya lapar bubur ayam ni. Jadi x concentrate.. Kalau aku concentrate pun ni hanyalah apa yang aku fikirkan, tak salah kalau korang tak setuju. Subjektif untuk benda yang umum.

Ni saya sertakan satu blog yang buat review tentang benda yang sama, so enjoy your reading... Assalamualaikum. 




No comments:

Post a Comment