Thursday 17 May 2012

Berfashion dan menutup aurat-Dena Baharin

Assalamualaikum... ^____^



Lately saya rasa sangat-sangat annoying dengan status manusia-manusia yang berpelesaran di dinding buku saya. Semuanya dengan status perkahwinan yang sweet, mencari pasangan yang baik-baik dan macam-macam lagi. Tapi kalau individu tu memang mengotakan apa yang dikatakannya, well saya rasa cukup kagum dan gembira. Semoga mereka mendapat apa yang mereka inginkan. Contohnya rakan saya ni merangkap housemate Nazatul Akma. Insya allah dia dapat pasangan yang baik. Tapi ada juga status yang agak menyedihkan. Over sangat dalam membuat status. Inginkan sesuatu yang baik, inginkan suami yang menjaga pergaulan. Itu status hari ni. Status keesokan harinya pula penuh dengan caci maki. Situasi ini lah yang membuatkan saya rasa tak senang hati ni. 

Sekarang ni juga penuh dengan status-status yang kagum dengan Dena Baharin. Jangan kata ada yang tak tahu siapa Dena Baharin ni. Dia budak kecil *kata dia budak kecil sebab kecik dan muda lagi kot*. Dah berkahwin dengan sofian Ariff yang terkenal dengan video meke. Bercakap tentang Dena ni, saya rasa jelous jugalah sebab dia dah kahwin, tapi dia kecik lagi. Tapi kalau korang tengok ayat yang keluarkan memang tak sangka pula yang Dena ni masih dalam golongan budak kecik. Cara dia bercakap penuh dengan kematangan. Contohnya ini:

Gambar ni saya ambil dari Milimilo punya blog

Tapi apa yang saya paling kagum dengan Dena Baharin ni ialah dengan cara dia berfashion. She's good in fashion. Really. Dia berfashion but at the same time dia tetap jaga batasan aurat dan menuruti cara berpakaian yang dituntut dalam islam. Jadi apa pun ayat yang dia keluarkan kita tak akan rasa nak muntah sebab dia benar-benar buktikan yang dia buat.

Tengok cara dia berpakaian ni: Semua ni saya ambil dari blog Dena Baharin


Dia berskirt dan skirt dia besar. Dia bertudung dan lihat tudung dia menutupi dada

 
Jarang sungguh nampak pengantin perempuan yang benar-benar menutup aurat mereka. Baju ni Dena Baharin yang reka sendiri. Dia menutup aurat dengan sempurna sekali. 


Dena ni masih umur 20 tahun kalau tak silap. Ulang suara, dia dah kahwin. Muda kan? Dan apa yang telah berjaya dilakukan oleh Dena dan Ariff (her husband) ni sekarang dah mula jadi ikutan kalau tak jadi ikutan pun tetap akan menjadi topik utama dalam Blog atau Facebook atau Tweeter atau myspace atau mulut ke mulut. Kebanyakan orang dah mula ikut jejak Dena Baharin ni. But pernah tak korang terfikir tentang perbezaan anda dan Dena Baharin. Jangan naik ikut ja, ya memang kahwin muda itu lagi baik tapi kena ada caranya. Antara yang kita kena pertimbangkan: 

1. Suami korang dah kerja ke belum? Sebab berdasarkan pembacaan saya, Arif which is suami Dena ni dah kerja

2. Background family anda samakah dengan family Dena? Sebab apa yang saya perhatikan, Dena ni datang dari keluarga yang agak senang. 

3. Family anda selepas anda berkahwin? Sebab apa yang saya dengar dari satu ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Badli Shah, dia kata berkahwin muda memang baik tapi kalau boleh bagilah orang tua kita dan keluarga kita merasa terlebih dahulu apa yang telah mereka usahakan kepada kita selama ni. 

Tapi kalau korang (perempuan) yang sekarang tengah berada di IPG aku rasa berkahwin (kalau dah final year) adalah pertimbangan yang baik. Pekerjaan insya allah kalau ditakdirkan Tuhan memang ada dah. Posting pula insya allah boleh minta dekat-dekat dengan husband *yeah, sebab korang da ada surat nikah untuk dikepilkan bersama dengan borang penempatan*. Untuk itu, saya nak bagi ucapan tahniah buat dua housemate saya yang akan mendirikan rumahtangga tak lama lagi. 

P/S: Kalau saya pula ditakdirkan kahwin semester depan bagaimana ... ^____^


2 comments:

  1. Kawin, aku pun nak kawin. Hahaha. Eh.

    ReplyDelete
  2. Dan Akim Iqbal, semoga anda bertemu jodoh pada masa yang paling tepat ya... Have a good life ^____^

    ReplyDelete