Saturday 14 January 2012

Adat tuan rumah

Assalamualaikum...




Apa khabar? Hari ni ramai sangat tetamu yang datang rumah kita. Nak bagitahu ni yang kita dah duduk dekat rumah sewa. Tak duduk hostel dah. Bukan result teruk kah apa, ni pasal ruang-ruang yang ada sudah dipenuhi oleh junior-junior, jadi kitorang yang agak dah bangka-bangka ni diajar untuk hidup berdikari di rumah sewa. Nak saya upload gambar rumah sewa ya ^..^

Isnin ni ada rakan yang nak datang berkunjung. Gembiranya. Kami satu kelas kira dah cadang akan jemput menjemput ke rumah sewa masing-masing. Jadi for the first round, rumah kami dulu yang akan dijadikan tempat bertandang. Adat orang bertandang kami kenalah buat persiapa sikit ya tak. Jadi esok nak ke Tamu Tuaran untuk mencari bahan-bahan masakan:

Menu 1: AYAM MASAK MERAH
Barang-barang yang diperlukan ialah:
Ayam 1 ekor ja rasanya sebab bahan-bahan yang lain kitorang dah beli sebelum ni. Sebenarnya bukan tak tahu nak masak ayam masak merah tapi takut tersalah resepi dan saya rujuk ke laman ni

Menu 2: PAJERI NENAS
Barang-barang yang diperlukan ialah:
Nenas i biji, udang kering, kulit kayu manis, bawang-bawang, halia, rempah kari, santan, gula merah, kerisik. Minyak semua tu tak perlu kot saya tulis, saya tahu semua orang pun tahu kan masak pajeri nenas.
Tapi kalau ada yang baru nak belajar memasak, takpa boleh taip ja dekat google dan insya allah keluarlah. Untuk memudahkan urusan korang, aku bagi satu link yang berasaskan resepi chef hanieliza.

Menu 3: NASI PUTIH
Hahahha.. sorry lah. Rumah sewa kita ni masih kosong lagi. Tak menyempat nak pergi membeli belah alatan dapur. Eh tak sebenarnya tak da duit nak beli alatan dapur. Kan takda elaun lagi kan. *..*

Menu 3: SAMBAL GESEK
Percaya atau tidak yang saya tak pernah pun sampai Negeri Sembilan. Asal usul sambal gesek. Saya tahu nak buat sambal gesek ni dari salah seorang lecturer kat IPGM Kampus Kent, Puan Jauyah namanya. Dia yang ajar dan nilah cara-cara nak buat:
1. Cuci ikan bilis dalam segenggam macam tu bergantung pada jumlah orang yang nak makan
2. Cuci bersih-bersih sebab bilis kan selalunya sangat berpasir
3. Tumbuk dengan lesung, tambah dengan cili padi.
4. Potong kasturi dan tambah ja dekat ikan bilis yang dah dilumatkan
5. Kalau nak lagi cantik dan lagi sedap boleh letak tomato dan cili padi tadi tambah juga dengan yang masih mentah, Jadi warnanya agak berbeza-beza.
6. Baca Bismillah insya allah sedaplah tu ^_^

Okay tu ja, insya allah kalau dah masak nanti kita akan upload. ^..^


No comments:

Post a Comment