Monday 18 June 2012

Sampaikan mesej in a creative way

Assalamualaikum...

Saya dah masuk final sem ^______^ Hooooraaaaayyyy. Horayyyyyy. Horraaaay. Dan Horaaayyyy lagi. Mak ai, panjangnya hooray ya? Mestilah panjang sebab dah lama sangat saya menuntut ilmu di Tuaran hinggakan selok belok ke utara dan ke selatan Pekan Tuaran ni telah saya kuasai. 5 tahun setengah. Tapi 5 tahun baru ja berlalu dan sekarang tengah melalui detik-detik setengah tahun. Insya allah. Sekarang ni, sem baru buka tapi buku belum buka. Masalah kan. Jadi di kesempatan ini, saya nak menggunakan masa yang ada untuk menulis sesuatu yang berguna seperti yang tertulis:

Title: Sampaikan mesej in a creative way

Suka tak dengar ceramah? Mesti tak sukakan. Tak sukalah la tu. Saya pun sama. Eh? Tak sama. Saya suka ceramah tapi saya lagi suka memberi ceramah. Berbalik kepada ceramah, korang suka dengar ceramah yang:

1. Disampaikan secara serius + muka penceramah ketat
2. Disampaikan dengan relaks + muka penceramah berubah-ubah (bukan talam dua muka)
3. Penceramah straight aja dari awal sampai akhir semuanya pasal tajuk
4. Penceramah ada intro yang mudah
5. Penceramah duduk aja atas kerusi beliau (again dengan muka ketat)
6. Penceramah bergerak-gerak

Jika sekiranya anda suka kepada semua nombor ganjil maka anda berumur atas 30 bawah 80. Mesti bawah 80 sebab atas 80 saya pasti dah ramai yang tak nampak dengo pun jelas tak jelas ja. 

TAPI, jika anda agak menuju kepada nombor genap maka anda berumur 30 ke bawah kalau tak pun anda berjiwa muda. Sebab orang muda tak suka benda yang serius dan bagi mengelakkan anda daripada mengelakkan diri dari mendengar ceramah, here is the solution baby. 

Pernah tak dengar nama-nama seperti Matlutfi, Ahmadazlan and other cool guy yang agak popular di youtube sekarang ni? Whattt? Tak pernah??? Buka sikit tempurung tu. 

Mat luthfi, Ahmadazlan, Anwar Hadi dan Nabil Ifwat mereka ni semua jejaka-jejaka yang cool. Why? Mereka cool sebab mereka menyampaikan sesuatu (mostly keagamaan) dengan cara yang kreatif. Mereka buatkan, lakonkan, dan editkan sehinggalah mereka mampu untuk mengubah pemikiran remaja. 

Contohnya ini: 


Lawak tak? Lawak kan. Kita kan remaja dan tak remaja lah anda kalau tak suka lawak. Creative tak cara mat ni sampaikan mesej? 

Saya ada post ni di dinding buku saya dan ramai yang kata, "best dan mesejnya sangat baik". 

 


No comments:

Post a Comment