Tuesday 15 May 2012

Tips nak ke temu duga IPGM

Assalamualaikum...
For those yang dah dapat panggilan interview IPGM, nah:

Mengucapkan Tahniah!!!


Aku ni kira antara senior yang agak baik sebab aku akan add ataw accept saja request daripada junior terutama junior sekolah. Yes, all the budak hingusan masih. Haha. Baik kan. Sebab ramai orang ni bila dia jadi senior dia rasa tak ada hati untuk add atau accept request junior-junior. See, betapa baik hatinya aku. Korang yang aku add terutamanya adalah manusia yang sepatutnya paling bahagia dalam dunia ni. 

Bila cakap tentang junior ni, bila aku on9 facebook ja terlalu ramai budak hingusanz yang buat status tentang dapat temuduga IPG. Nak jadi cikgu katanya. Mesti korang tengah rasa berdebar kan tunggu temuduga. Well aku pun pernah merasa benda yang sama dan untuk itu aku rasa nak bagitahu korang yang rasa nervous korang tu hanya akan berbaloi kalau korang dapat masuk IPG. Jadi tak payah nak nervous sangat.

So, untuk memudahkan pembacaan anda, saya mudahkan penulisan dengan membuat secara point. Bijak tak? Hehehe .. ya, saya tahu korang semua masih mentah dalam dunia ni. Hahaha.

Okay, tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan. Serius taw baca ni.

1. Anda 100% akan gagal interview sekiranya anda masih menggunakan perkataan MAKTAB. Budak-budak sekalian, maktab tak wujud dah yang ada cuma MRSM which is Maktab Rendah Sains Mara. Maktab yang korang kata korang teringin sangat nak masuk tu dah tukar nama kepada IPG. Dan yes sebagai warga IPG saya marah jika korang sebarkan penggunaan MAKTAB. Geram ni.. Geramm.. Tapi takpa since korang memang budak hingusan, jd saya tak jadi nak marahlah... Yang penting tak sebut Maktab depan penemuduga, insya allah dah lepas ke step kedua.


2. Sebelum korang tidur 2 malam sebelum temuduga bermula, cek semula semua maklumat yang korang perlukan dah lengkap atau tidak. Kalau tak lengkap lagi, please lengkapkan. Korang nak taw tak yang IPG ni sangat popular dikalangan budak hingusan macam korang, jadi kalau kau dah tak bawa satu maklumat penting, aku gerenti penemuduga dah tak da semangat nak temuduga korang. Bila dia dah tak excited, korang fikirlah sendiri kesannya... hehehe...

3. Pakai baju bukan pakai benang... sesiapa yang nak menyeksi depan penemuduga, sorry to say la, penemuduga ni di kalangan lecturer juga... lecturer ni bekas guru kat sekolah ... dan mereka Tak Berminat dengan godaan dari budak hingusan ataupun mana-mana godaan... ^_&

4. Start dari sekarang aku nak pesan dengan korang pleaselah mula tengok berita... terutamanya kes-kes yang hangat dan bukannya suam-suam kuku. Contohnya , Bersih.. mungkin akan ditanya korang rasa Bersih ni Bersih tak?

5. Sekiranya anda adalah dari sekolah agama, then berhati-hati dan buat sedikit rivision dengan hukum-hukum mad / tajwid sebab 5 tahun yang lalu aku adalah antara orang yang ditanya dengan hukum tajwid...

Sebenarnya post ni aku nak buat beberapa minggu yang lalu, tapi ya, busy people then post ni terpaksalah tertangguh hingga ke hari ini. 

P/S: sebenarnya dah banyak temuduga yang mula. Entah ada temuduga atau tak lagi. Sapa yang dah temuduga renungi nasib anda. Sapa tak temuduga lagi, bacalah beberapa tips ini. Hope it work.

No comments:

Post a Comment