Thursday 22 December 2011

Perkataan Misteri dalam Bahasa Malaysia

Assalamualaikum...

Hey ... Big smile, all :)

Bahasa Malaysia ni antara bahasa yang pelik atau saya yang pelik. Semenjak saya melintas satu jalan untuk ke sekolah dan hhari-hari papan tanda AWAS menjadi perhatian saya. Tau kenapa? Sebab saya sentiasa terfikir untuk membacanya dari belakang or backward. Means dari AWAS kepada SAWA.. Jangan persoalankan SAWA mempunyai makna atau tidak kerana Mostly SABAHAN akan menyenyapkan bunyi h . so sawa means sawah.

Semenjak dari hari tu, aku mula mencari perkataan lain yang apabila dibaca dari depan atau belakang masih mempunyai makna. contohnya nama AMINAH akan menjadi HANIMA apabila dibaca dari belakang. Aku rasa perkataan yang mempunyai ciri-ciri ini adalah unik. Setuju? Thanx sebab Aminah is my name. classic?

Mencari dari tahun ke tahun lalu aku pun meningkat dewasa. Melangkah ke alam persekolahan yang kedua. Sekolah Menengah. Bahan bacaan pun semakin meningkat dan i found something. Perkataan yang mempunyai 5 huruf dan dibaca dari depan dan belakang adalah sama. Dan setakat ini, perkataan yang mempunyai ciri ini yang aku temui adalah seperti berikut:

MALAM
KATAK
KAPAK

ada beberapa lagi tapi dah lupa. Kalau korang jumpa then bagi aku tahu.

Aku sebenarnya terfikir kenapa tak ada ahli bahasa yang memikirkan ciri-ciri misteri ni? Mungkin bahasa lain tak ada ciri-ciri ni. Atau aku kah yang ketinggalan. Atau aku kah orang pertama yang menemuinya? or sungguh saya keliru...


No comments:

Post a Comment